Den styrkede pædagogiske læreplan

Den pædagogiske læreplan udarbejdes med ud­gangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag samt de seks læreplanstemaer; Alsidig personligudvikling, Social udvikling, Kommunikation og sprog, Krop, sanser og bevægelse, Natur, udeliv og science, og Kultur, æstetik og fælleskab, og de tilhørende pæda­gogiske mål for sammen­hængen mellem det pæda­gogiske læringsmiljø og børns læring. Rammen for at udarbejde den pædagogiske læreplan er dagtilbudsloven og dens overordnede formålsbestemmelse samt den tilhørende bekendt­gørelse.

Udpluk fra Børnehaven Skovtroldens styrkede læreplan

Nedenfor er der indsat udpluk fra læreplanen. Du kan få hele "Den styrkede pædagogiske læreplan for Skovtrolden", som er på 33 sider, ved henvendelse til børnehaven.

Det fysiske læringsrum

Børnehaven har en kæmpestor kuperet og alsidig legeplads. Legepladsen er indrettet sådan, at barnet skal have stimuleret alle sine sanser og der skal være udfordringer, der er relevante for alle aldersgrupper. Vi har derfor plantet træer og buske med forskellig farver, dufte og smage, disse er også med til at udvikle barnets sanser og fantasi, da de bruges i legene på legepladsen. Legepladsen er også indrettet, så motorikken bliver udfordret på mange forskellige måder, der er cykel/løbebane med bakker, græsbakker, klatrevægge, balancebane, klatrestativ, tårn, gynger, jordhuller til at grave i, bålpladser, værksted o.m.a. Legepladsen skal være et sted, hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at opholde sig.

Personalet i læreprocessen

Personalet i børnehaven Skovtrolden arbejder grundlæggende ud fra selvforvaltningspædagogikken, som betyder: Selvforvaltning er individets vilje og evne til at skabe sit eget liv og øve indflydelse på sine livsomstændigheder i et ansvarligt og solidarisk samarbejde med andre ligeværdige mennesker Individet har en medfødt evne til at kunne registrere, erkende og stole på signalerne fra sin egen organisme begrebet selvregulering, som individets medfødte evne til at registrere, erkende og stole på signaler fra egen krop.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.