Metoder i det pædagogiske arbejde

Marte Meo

Marte Meo betyder 'ved egen kraft' og kan bruges i alle situationer, hvor mennesker indgår i et samspil med hinanden. Marte Meo metoden er en videobaseret metode, der bygger på principperne for udviklingsstøttende kommunikation. I Marte Meo tager man udgangspunkt i hvad man gør godt – der er fokus på muligheder frem for begrænsninger.

ICDP

Vi anerkender og møder barnet i det, de er i. Både her og nu og i livet. Relationerne vi fokuserer på, er Barn/barn, Barn/pædagog, Pædagog/forældre og Barn/forældre. Vi bruger ICDP’en i vores hverdag som et redskab og som en måde at evaluere på.

Vi kan tilbyde vejledning både til kollegaer og forældre, da vi er 3 uddannede ICDP-vejledere i huset.

Du og jeg samtalen - Barnet sætter dagsordenen

Hvis et barn tumler med noget, kan vi tilbyde barnet et ”rum” for at kunne snakke med en voksen. Vi bruger det også til at ændre en evt. dannet fortælling om et barn. Barnet kan få øjnene op for egne kompetencer og blive styrket i sin tro på sig selv.

Dialogisk læsning

Barnet er en aktiv medspiller. Vi har fokus på nærvær og dialogen er vigtigere end selve historien. Vi bruger principperne fra dialogisk læsning, når vi læser for børnene i hverdagen, og i nogle uger, har vi særligt fokus på dialogisk læsning.

FRI FOR MOBBERI - Når drilleri ikke er for sjov

”Fri for mobberi” er materiale som vi benytter til at forebygge mobning. Det består af en bamse, som hedder Bamseven, historier, samtalekort, massage program, lege og sange/musik. Vi skelner mellem dril for sjov og dril for alvor. I forhold til massageprogrammet er overbevisningen, at den man rører ved driller man ikke.

Vi bruger materialet i mindre grupper efter alder og udviklingstrin.