Mad og Måltider

Kostpolitik i Skovtrolden

Vi følger så vidt mulig sundhedsstyrelsens kostråd, i det vi serverer for børnene i børnehaven. For at der er plads til ”fredagssnolder” derhjemme i forhold til kostrådene, har vi valgt, at vi ikke serverer slik og kager i børnehaven. Vi anbefaler, at der serveres en sundere udgave af mad til fødselsdage (se under idekatalog).

Idekatalog til fødselsdage

I børnehaven er der billeder af fødselsdagsmåltider der er serveret i børnehaven. Personalet tager billeder af det børnene har med til fødselsdagen, så andre kan få ideer til, hvad der kan medbringes. Se idekatalog i børnehaven

Eksempler på en madpakke

En god madpakke kan bestå af groft brød med varieret pålæg og grønsager. Det vi ser glæder børnene er sjovt formet brød, en lille tegnet seddel med hjerte/sol.

Hvor meget sukker er der til rådighed i en sund kost for barnet i løbet af en uge

Da det er begrænset, hvor meget sukker et børnehavebarn har til rådighed i en sund kost, opfordrer vi til at fødselsdagene i børnehaven holdes med sundere alternativer (se idekatalog i børnehaven).

Hvad vil vi lære børnene ved spisningen

Personalet opgave ved måltidet er at arbejde med barnets dannelse og kulturen omkring et måltid, derudover skal barnet også mærke om det er sulten eller mæt.