Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagtilbud Nordøst

Lederteamet

6 pædagogiske ledere og dagtilbudslederen udgør sammen lederteamet. Lederteamet træffer de overordnede beslutninger vedrørende dagtilbuddets arbejde, herunder økonomi og pædagogiske tiltag.

Lederteamet holder 10 heldagsmøder om året.

De 10 ledere for den selvejende institutioner holder månedlige teammøder uden de 6 kommunale, men ca. to gange årligt afholdes fællestemadage for alle ledere i Dagtilbuddet. Vi har ikke fælles økonomi eller bestyrelser med de selvejende.

Dagtilbudsbestyrelsen

Består af de  6 Institutionsbestyrelsesformænd, 1 medarbejderrepræsentanter, en pædagogisk leder og dagtilbudslederen. Navne på medlemmer kan ses på AULA.

Der vælges formand og næstformand for dagtilbudsbestyrelsen, hvert år på første møde.

Dagtilbudsbestyrelsen inddrages i beslutninger vedrørende principper for det pædagogiske arbejde og principper for økonomien, når det gælder drift budgettet i dagtilbuddet. De deltager også med en repræsentant ved ansættelser af personale i institutionerne. Her er det den bestyrelsesformand i den pågældende institution, hvor vi skal ansætte, der deltager.

Dagtilbudsbestyrelsen holder 4 møder om året.

Der afholdes hvert år kursus for institutionsbestyrelses repræsentanter i november måned. Indhold er: Institutions- og Dagtilbudsbestyrelsens beføjelser.

Forældreråd

I hver daginstitution vælges et forældreråd og suppleanter. Forældrerådet består af 3, 5 eller 7 forældrerepræsentanter og den pædagogiske leder. 

I forældrerådet er det forældrerepræsentanternes ansvar at repræsentere alle børn og forældre i institutionen. Forpersonen for forældrerådet, eller et andet gennemgående medlem af forældrerådet, repræsenterer daginstitutionen i dagtilbuddets dagtilbudsbestyrelse.

Forældrerådet har fokus på den enkelte daginstitution, og i forældrerådet er der mulighed for at understøtte fællesskabet og det gode samarbejde mellem forældre, børn og personale. 

Her drøftes for eksempel:

  • Den pædagogiske praksis i daginstitutionen, herunder den pædagogiske læreplan.

  • Konkrete aktiviteter, som børnene og det pædagogiske personale deltager i.

  • Sociale arrangementer.

Det er desuden forældrerådet, der hvert andet år afgør, om institutionen skal være en del af den kommunale frokostordning.

Læs mere i Håndbog for dagtilbudsbestyrelser og forældreråd på Aalborg Kommunes hjemmeside.

Opsporingsmodellen 

I Aalborg Kommune vil vi, at alle børn skal trives. Derfor arbejder vi med en opsporingsmodel, der skal være med til at sikre, at vi tidligt får øje på de børn, der ikke trives - både tidligt i problemudviklingen og tidligt i barnets liv.

Læs mere om Opsporingsmodellen på Aalborg Kommunes hjemmeside.