Traditioner og aktiviteter

Besøgsdage

Besøgsdagen er for hele Skovtrolden, som foregår samme dag. De besøgende er bedsteforældre eller andre bekendte til barnet, de får her mulighed for, at se barnets børnehave og opleve en nærhed med barnet i dets vante omgivelser. Der bliver sunget julesang for de besøgende, hvor barnet er i centrum. Der laves juletegninger i fællesskab, som kommer i barnets mappe og fælles æbleskive/pebernøddespisningen.

Kirketur

Kirketuren er for hele Skovtrolden. Vi klipper julepynt i børnehaven, som børnene sætte på juletræet i kirken. Præsten og børnene lave skuespil over “Juleevangeliet”. Børnene har øvet på julesange, som der bliver sunget i kirken. Vi kører i bus frem og tilbage, som menighedsrådet betaler.

Julefest

Julefesten er for hele Skovtrolden og er en udendørs aktivitet. Forældre og søskende kommer og ser Bjørnebørnene gå/synge Lucia sangen. Fællessang rundt om juletræet, besøg af nissefar/mor som uddeler sunde godteposer til børnene. Der sluttes af med æbleskivespisning med saft/kakao.

Lucia på værestedet

Lucia på Værestedet er for Bjørnebørnene. Børnene går/synger Lucia for de ældre mennesker på Værestedet. Der sluttes af med æbleskiver og saft

Ulvefest

Ulvefesten afholdes på Firkløveren om aftenen, hvor forældrebestyrelsen bl.a. står for underholdningen med forskellige lege og viser skuespillet om “Den grådige kat”. Historien er læst på forhånd i børnehaven. Ulvebørnene og de voksne fra børnehaven bruger dagen på at lave mad og pynte op til festen.

Spis sammen

Spissammen er for hele Skovtrolden og er en udendørs aktivitet. Forældre og søskende kommer, hvor forældrene selv medbringer mad til de personer, der deltager. Forældrene sidder i den gruppe ens barn tilhører, det giver mulighed for at lære andre forældre at kende.

Kaffedage

Børnehaven bager boller og der bliver serveret kaffe/te og saft. Forældrebestyrelsen deltager, hvor forældrene har mulighed for at snakke med dem om for eksempel bestyrelsesarbejde eller andet, som de har på hjertet. Der er altid 1-2 personale, der også er til rådighed for forældrene.

Bjørnefarvelfest

Bjørnefarvelfesten foregår på Firkløveren og er den sidste fest, hvor alle  bjørnene er samlet under et tag. Børnene og de voksne fra børnehaven laver mad sammen om dagen som festen afholdes om aftenen. Der bliver lavet forskellige lege og der bliver danset til musik.

Arbejdsdage

Bestyrelsen afholder 1-2 arbejdsdage om året for forældregruppen og børn. Bestyrelsen fordeler arbejdsopgaverne til grupper af forældre på dagen. Formålet for dagen er hygge for deltagerne, at man lære andre forældre at kende og at vi får ordnet ting i børnehaven. Vi afslutter dagen med fællesspisning.

Glæden ved at bevæge sig sammen

“Glæden ved at bevæge sig sammen” er en ude aktivitet, som er fælles for Mus/ Ulve/Bjørnegrupperne hver for sig i nogle dage. Musegruppen er ved Krudtuglen - Ulvegruppen er ved Træhuset - Bjørnegruppen er ved Firkløveren. Der bliver lavet forskellige bevægelseslege og motoriske udfoldelser til de forskellige aldersgruppe. Der udleveres et diplom til børnene for deltagelsen i aktiviteten.

Traditioner - Fastelavn - påskeklip - juleklip

Op til fastelavn, jul og påske laver vi relaterede aktiviteter der passer til højtiderne.

Bjørne på Firkløverstuen

Vi har tradition for at Bjørnene, som er de ældste børn i børnehaven, kan benytte Firkløverstuen til aktiviteter. Bjørnene kan benytte den afdelingsvis eller fælles for begge bjørnegrupper.